Llevarán a cabo conjuntamente varias de las actividades paralelas del festival de artes escénicas valenciano
Estripar la terra
Autor:
Josep Maria MiróColección:
Teatroautor ExprésEditorial:
Fundación SGAE
Sinopsis
En Lluís i en Raül han sobreviscut, en poc temps, a nombrosos canvis laborals i s’han quedat sols al capdavant de la casa de cultura del petit poble on han viscut tota la vida. La nova situació no és fàcil, tampoc el seu momento vital. L’arribada d’en Miquel, nouvingut al poble i que col·labora desinteressadament en aquest espai, posarà en evidència la fragilitat del seu vincle d’anys i també les mancances i problemes del seu lloc de treball. Coincidint amb una celebració que aplega a un nombrós grup de gent del poble a la casa de cultura, aquests tres personatges posaran de manifest els seus recels, misèries i traïcions mútues. Les seves pors personals i professionals posaran en perill les relacions d’amistat, tant les més recents com aquelles aparentment sòlides, i també el respecte als espais de privacitat. Estripar la terra és la primera producció de la compañía La Padrina, que va encarregar un text a Josep Maria Miró, autor d’obres com Nerium Park, Fum, El principi d’Arquimedes o Gang Bang (obert fins a l’hora de l’Àngelus).
Josep Maria Miró
Vic, Barcelona, 1977. Es autor de les obres Estripar la terra (2014), Fum (2012), Nerium Park(2012), El principi d’Arquimedes (2011), Gang Bang (Obert fins l’hora de l’Àngelus) (2010/2011 –Autor resident al Teatre Nacional de Catalunya–), La dona que perdia tots els avions (2009), entre d’altres. També és autor de diverses dramatúrgies, entre elles Com si entrés en una pàtria (2010) –a partir de poemes i articles periodístics de Joan Maragall–, Cocaïna, absenta, pastilles de valda i cafè amb llet (2009) –a partir de diversos autors com Domènech de Bellmunt, Sebastià Gasch, Josep Maria Planas, Santiago Rusiñol i Ángel Zúñiga– o l’infantil 5 contes diferents (2010).
Ha rebut més d’una desena de guardons pels seus textos teatrals, entre els quals destaquen el prestigiós Premi Born –en dues ocasions, el 2009 i el 2011–, el Jaume Vidal i Alcover, el Ramon Vinyes, Fundació Teatre Principal, el Marqués de Bradomín o finalista internacional de l’Stückmarkt 2009 que organitza el BerlinerFestspiele entre autors de tota Europa. Els seus textos s’han traduït a diversos idiomes i ha estat representat a Argentina, Mèxic, Rússia, Gran Bretanya, Grècia, Croàcia, Alemanya o Puerto Rico, entre d’altres. Ha participat en intercanvis internacionals a la Comédie Française (França), Théâtre Ouvert de París (França), Panta Théâtre de Caen (França), la Moussond’Été (França) o el Centre per directors i dramaturgs de Moscou (Rússia). El 2013, a través d’Iberescena, va ser autor resident de la EMAD (EscuelaMultidisciplinaria de ArteDramático Margarita Xirgu de Montevideo, Uruguai).
Entre els seus treballs més recents hi ha la col·laboració a l’espectacle musical Esperança Dinamita del grup Le Croupier (Festival Temporada Alta 2014) i l’escriptura d’un nou text dins del projecte Teatros ejemplares, comissionat pel Centro Cultural de España en Buenos Aires –CCEBA– i l’Agencia espanyola de Cooperación Internacional i que agrupa diferents autors argentins i de l’Estat espanyol. El pròxim Festival Grec 2015 dirigirà l’obra El carrer Franklin de Lluïsa Cunillé, que s’estrenarà al Teatre Nacional de Catalunya.
Ha dirigit els seus propis textos, l’òpera La voix humaine (text de Jean Cocteau i música de Francis Poulenc) i, conjuntament amb Marc Artigau, els espectacles de creació del cicle drames litúrgics al Monestir de Santa Maria de l’Estany. També ha estat ajudant de direcció de Xavier Albertí, Xavier Pujolràs o la coreògrafa Germana Civera.
Des de la temporada 2013-14 és membre del comitè de lectura del Teatre Nacional de Catalunya. També és llicenciat en periodisme (UAB) i ha treballat i col·laborat en diversos mitjans, entre ells Catalunya ràdio, COM ràdio, RNE, la XAL o el diari El 9 Nou.
laboratorios
Dessarrollados desde 2013, tienen por objeto la promoción de la creación, el impulso de las experiencias colaborativas y el intercambio de ideas entre los creadores contemporáneos en las disciplinas de creación teatral, guion de cine y creación de series de televisión.
sala berlanga
Consulta toda la programación de nuestra sala polivalente en Madrid.
premios MAX
Reconociendo la labor de los profesionales del Teatro y de la Danza desde 1998.